Arınak Global Lojistik Uluslararası ve Yurtiçi Nakliye

ÖZBEKİSTAN NAKLİYE 

Uluslararası ve yurt içi kara ve denizyolu yük taşıma yönetmeliği çerçevesi ve kurallarına uygun hareket ederek Özbekistan nakliye ve lojistik  çalışmalarını sürdürmekte olan firmamız sahip bulunduğu yük taşıma yetki belgesi bünyesinde kontrollü olarak hizmete sunduğu özmal ve kiralık yerli ve yabancı plakalı tırları ile güvenli ve sorunsuz lojistik sunum ve hizmetleri vermektedir.

Türkiye’den Özbekistan’a komple tır ve parsiyel nakliye çalışmalarının yanı sıra ölçü ve ağırlıkları itibarı ile gabari dışı durumda bulunan ağır nakliyat yük gruplarının taşınması, frigo tır nakliye çalışmaları ve konteyner taşıma hizmetleri gibi alanlarda da hizmetleri bulunan kuruluşumuz aynı zamanda ülkemizin ticari tüm limanlarında liman hizmetleri, gümrükleme işlemleri, depo ve antrepo hizmetleri ile Özbekistan’da bulunan işbirlikçileri aracılığı ile acentelik çalışmalarını da kararlılıkla sürdürmektedir.

İhracat veya transit kapsamında bulunan ticari ve gümrüklü ürünler ile üçüncü ülke kapsamında bulunan yüklerin Özbekistan’a taşınması  işlemlerini de gerçekleştiren şirketimiz farklı güzergahlar kullanmak suretiyle ulaşım sağladığı Özbekistan’da ithalat gümrük ve acentelik çalışmalarını da yapmaktadır.

Taşımacılık sektörüne ilk adım attığı 2011 yılından bu yana düzenli olarak Özbekistan nakliye çalışmalarını sürdürmeye devam eden firmamız, deneyimli sürücüleri ve başarılı operasyon ekibi ile 7/24 anlayışı ile hareket etmek kaydıyla müşteri memnuniyetine odaklı lojistik çalışmalarını devam ettiriyor.

Özbekistan’dan ülkemize sevk edilmesi planlanan ithalat kapsamında ki ürünlerinde taşınması işlemlerini başarılı bir şekilde gerçekleştirmekte olan firmamız ithalat kapsamında ki ürünlerin nakliyesini genellikle İran, Türkmenistan üzeri güzergâhı kullanarak gerçekleştiriyor.

Yaptığı tüm taşıma çalışmalarında müşterilerinin takdir ve beğenisini kazanmış, hizmet sunma şekli ile tercih edilen nakliye kuruluşları arasında yerini almış bulunan Arınak Lojistik müşterilerine sunduğu makul taşıma navlunları ile kaliteli hizmet sunma anlayışını korumaya devam etmektedir.

Özbekistan Nakliye

 

ÖZBEKİSTAN LOJİSTİK HİZMETLERİ

Bağımsız Devletler Topluluğu olarak geçen ülkeler arasında yer alan ve Türki Cumhuriyetlerden biri olan Özbekistan ile ülkemizin ticari ve dostluk birlikteliği oldukça uzun bir geçmişe sahiptir. İki ülke arasında süregelen ikili ilişkiler kapsamında gelişen ticaret son yıllarda önemli oranda artış göstermiştir. Türkiye’den Özbekistan’a satışı yapılan yüzlerce çeşit ürünün sevk edilmesi işlemleri genellikle tırlar ile karayolundan sağlanmaktadır.

Özbekistan’a lojistik çalışmaları yapan nakliye kuruluşları daimi müşteri durumunda olan ihracatçı firmalar ile sürekli irtibatta bulunarak güncel durum bilgisi dahilinde taşıma tekliflerini revize ederek firesiz devam etme yolunu seçmektedirler. İki ülke arasında yapılan lojistik çalışmalarında genel itibarı ile taşınan ürünlerin gümrüklü ve ticari kapsamda olması gerekmektedir. Şahsi veya zati eşya kapsamında gönderimi gereken ürünleri ticari ürün taşıma yetki belgesi bulunan firmalar taşıyamıyor olup bu tür içeriğe sahip olan ürünleri ancak zati eşya taşıma yetki belgesi bulunan firmaların taşıması gerekmektedir.

Türkiye’den Özbekistan’a yapılan taşımalarda kullanılan genel taşıma aracı 1360 dorse olarak tabir edilen standart tenteli tırlar olmak ile beraber, taşınacak yükün kapsama alanına veya özelliğine bağlı olarak taşıma aracı tipinin değişik tarzlarda olması gerekmektedir.  Gabari dışı durumda bulunan yük gruplarının taşınması lowbed tarzı dorseler ile sağlanıyorken, ısı kontrollü taşınması gereken ürün gruplarının nakliyesi frigo dorse tırlar ile sağlanmaktadır.

 

ÖZBEKİSTAN PARSİYEL NAKLİYE HİZMETLERİ

Uluslararası taşımacılıkta çeşitli taşıma yöntemleri bulunmaktadır. Bunları kara, hava, demir ve denizyolu şeklinde sıralayabiliriz. Genel itibarı ile en yoğun kullanılan taşıma yöntemi olan karayolu taşımacılığı Avrupa ve Asya ülkelerinin tamamında en geçerli taşıma yöntemidir. Bu yöntem elbette Türkiye-Özbekistan hattında da önemli oranda kullanım göstermektedir. Karayolu ile tır nakliyesi dendiğinde akıllara gelen ilk yöntem standart tırlar ile komple olarak yapılan taşıma yöntemidir.

Ancak komple tır dolduramayacak miktarda olup zaman zaman kargo yükü kapsamında bile değerlendirilebilecek parsiyel olarak adlandırdığımız yük gruplarının taşınması talepleri de bir hayli önemli miktarda yer almaktadır. Durum böyle olunca Özbekistan’a karayolu ile komple tır çalışmaları yapan bir çok lojistik şirketi aynı zamanda parsiyel nakliye hizmetleri de verebilmek adına girişimlerde bulunmuş, özellikle İstanbul ilimiz çıkışlı Özbekistan parsiyel nakliye hizmetlerine başlamıştır.

Firmamız uzun yıllar boyunca yaptığı çalışmaları ile tanındığı Özbekistan hattında parsiyel nakliye hizmetlerini düzenli olarak gerçekleştirmektedir. Ülkemizin tüm bölgelerinden iç nakliye vasıtası ile İstanbul depolarına getirilen parsiyel ürünlerin depolarda taşıma araçlarına aktarılması ve yine İstanbul gümrüklerinden gümrükleme işlemlerinin yapılmasının ardında Özbekistan şehirlerine teslim edilmek üzere yola çıkarılmaktadır. Parsiyel nakliyesinde fiyatlandırma komple tırda olduğu gibi sabit rakamlardan değil de taşınacak yükün ebat ve ağırlıkları itibarı ile değişken rakamlardan oluşmaktadır.

ÖZBEKİSTAN TAŞIMALARINDA KULLANILAN GÜZERGAHLAR

Ülkemizin dış ticaret yaptığı ülkeler ile bağlantı yolları genel itibarı ile belli sayıldığından bir çok ülkeye kullanılan güzergah tercihleri standart düzeydedir. Ancak gerek Avrupa gerekse Asya ülkelerinden bazılarında alternatif güzergahlar kullanılmaktadır. Bu ülkelerden biri de Özbekistan olup tır taşımacılığında alternatif güzergahlar kullanılmaktadır. Ülkemizin tüm bölgelerinden yapılan tır yüklemelerinde ağırlıklı olarak İran, Türkmenistan üzeri yol kullanılıyorken, taşınacak ürünün özel durumları itibarı ile farklı yollarda tercih edilmektedir.

Özel durumları bulunan yükler için kullanılmakta olan güzergah Gürcistan, Azerbaycan, Türkmenistan üzeri yollar olduğu gibi yine Gürcistan üzeri çıkış yapılarak Rusya ve Kazakistan üzerinden devam edilmektedir. Gürcistan, Azerbaycan üzeri güzergah kullanımında Azerbaycan’dan Türkmenistan’a Bakü limanından kalkışla hareket eden roro gemileri aracılık etmektedir. Haftanın belirli günleri seferleri bulunan roro gemileri ortalama 24 saat içerisinde Türkmenistan’ın Türkmenbaşı limanına varış yaparak araç indirimi yaptıktan sonra taşıma araçları Özbekistan’a kadar tekrar karayolu ile devam etmektedir.

Hem İran üzeri gem Azerbaycan üzeri güzergah kullanımlarında bu ülkelerin basar tonaj limitleri itibarı ile yükleme yapılmaktadır. Bu ülkelerin izin verdikleri taşıma tonaj limitleri 24 tona kadar iken Rusya ve Kazakistan üzeri güzergah kullanımında bu her iki ülkenin izin verdiği taşıma tonaj limiti olan 22 tonu geçmeyecek ağırlıkta yükleme yapılması gerekmektedir. Özbekistan hattı kullanımında belirttiğimiz güzergahların kendilerine göre bir takım avantajları olduğu gibi dezavantajları da bulunmaktadır.

ÖZBEKİSTAN NAKLİYE NAVLUN ÜCRETLERİ

Özbekistan ülkemizin yıllık baz da en fazla ihracat çalışmaları içerisinde bulunduğu ülkeler sıralamasında önemli konumda bulunmaktadır. Bu konumu itibarı ile de Asya ülkeleri nakliye işleri yapan bir çok taşıma firması özellikle Özbekistan hattını tercih etmektedirler. Yıllardır devam eden düzenli işleyiş beraberinde navlun düzenlemesi gerekliliğini de getirmiştir. Özel durumu bulunmayan yükler için kullanılan en kestirme ve maliyet açısından en uygun şartları bulunan yol olan İran, Türkmenistan üzeri güzergah kullanımında taşıma ücretleri dönemsel olarak değişiklik gösteriyor olsa da yıl boyu ortalamaya bakıldığı zaman belirli fiyat aralıklarının altında ve üzerinde seyretmemektedir.

İçinde bulunduğumuz dönem itibarı ile Özbekistan nakliye ücretleri yükleme ve teslim şehirlerinin değişkenliğine bağlı olarak değişim gösterse de genel itibarı ile birbirine yakın rakamlara tekabül etmektedir. İki ülke arasında cereyan eden ticari alışverişlerde olduğu gibi nakliye işlemlerinde de kullanılan para birimi Amerikan dolarıdır. Doların ülkemizde veya Özbekistan’da uğradığı düşüş kalkışları taşıma fiyatlarında olumlu veya olumsuz etki meydana getirmemektedir.

Örneğin İstanbul ilimizden yüklenerek Özbekistan’ın Taşkent şehrine teslimatı yapılması gereken komple bir tır ürünün nakliye ücreti 5.800 USD seviyesindeyken, Mersin ilimizden yine Taşkent şehrine taşınması gereken yükün nakliye ücreti Mersin ile İstanbul’un sınır kapısına olan mesafesi baz alınarak 5.500 USD seviyesinde karar bulmaktadır. İhracat nakliye ücretlerinde olduğu gibi Özbekistan’dan ülkemize yapılan ithalat sevkiyatlarında da durum aşağı yukarı aynı şekilde gelişmektedir

TÜRKİYE-ÖZBEKİSTAN ARASI TRANSİT VARIŞ SÜRELERİ

Uluslararası karayolu tır nakliyesinde önem arz eden konulara yukarıda detaylı olarak değinmiştik. Taşınacak ürünün taşıyıcının kalite odaklı çalışmalara verdiği hassasiyet, taşınan ürünün varış noktasına sağlıklı bir şekilde ulaştırılması, taşıma aracının verimliliği, yüklenebilecek tonaj sınırlandırması ve kullanılan güzergahlar gibi bir çok başlık altında topladığımız lojistik çalışmalarında çok önemli unsurlardan biri de elbette ki taşınan ürünün teslimat noktasına ne kadar sürede varabileceği yani transit süresidir.

Yurt dışı sevkiyatlarda gönderici firmalar yukarıda değindiğimiz olması gereken kuralları sorguladıkları gibi gönderimi yapılacak ürünün teslim noktasına kaç günde varacağı ile ilgili de hassasiyet göstermektedirler. Bazı ürünlerin bozulma veya deformasyon riski bulunmamasından kaynaklı olarak süre sınırlaması bulunmadığı gibi bazı ürünlerin hassasiyet derecesinin önemine binaen belirli bir süre içerisinde varış noktasına ulaşımı ve teslimatının yapılması gerekmektedir.

Özellikle gıda maddeleri gibi tüketim süresi bulunan ürünlerin taşımalarında herhangi bir aksama olmaması, raf ömrü veya tüketim süresi bulunuyor olması münasebetiyle tarafların kararlaştırdıkları tüketim ömrü süresi içerisinde varış noktalarına ulaştırılması gerekir. Türkiye’den Özbekistan’a standart kuru yük taşıması yapan bir taşıma aracı sevkiyat esnasında yol üzerinde veya sınır geçişlerinde herhangi bir olumsuzluk yaşamadığı taktirde ortalama 10-12 günlük bir süre içerisinde teslimat yapabiliyorken, kullanım süresi bulunan ve hassasiyet içeren bir ürünün teslimat noktasına varışı 8-10 gün aralığında değişmektedir.